خودرو نیسان juke

از سال ۲۰۱۱ تاکنون، تغییری اساسی در طراحی نیسان جوک انجام نشده است، اما نسخه‌ای که به کشورمان وارد شده بروزرسانی سال ۲۰۱۵ را به همراه دارد و از نظر طراحی ظاهری،

آخرین مدل محسوب می‌شود. با گذشت بیش از ۶ سال از عرضه‌ی نیسان جوک، چهره‌ی این خودرو همچنان خاص و منحصر به فرد است،به طوری‌که یافتن خودرویی شبیه به آن در بازار جهانی عملا غیر ممکن به نظر می‌رسد. شکی نیست که طراحی جوک همه را جذب نمی‌کند و البته برای افراد میان‌سال جالب توجه نیست، اما نیسان در طراحی آن هوشمندانه عمل‌ کرده؛ چرا که جوانان را هدف قرار داده است و به خوبی می‌داند که در بازار جهانی مسلما خانواده‌های چندنفره و افرادی که توان مالی مناسبی دارند، به سراغ خودروهای کراس‌اوور کامپکت مثل جوک نمی‌روند.

در نمای روبرو، با چراغ‌های روی کاپوت مواجه هستیم که مهم‌ترین وجه تمایز جوک با دیگر خودروهای این کلاس است. در طراحی چراغ‌ها به وضوح از سری 370Z که یک کوپه‌ی جوان‌پسند و معروف در سطح جهانی است، الهام گرفته شده و با رعایت زبان طراحی خانواده‌ی نیسان، با نواری LED در قسمت پایین همراه است، درحالی‌که نور اصلی توسط لامپ زنون و حباب بزرگ داخل سپر تأمین می‌شود. سپر جلو، بیشترین تغییر را نسبت به نسخه‌ی سال ۲۰۱۱ دارد و حالت اسپرت جوک را افزایش می‌دهد. جلوپنجره منحنی بزرگی در قسمت پایین دارد و حالت لبخند را تداعی می‌کند. زیر سپر نیز قسمت‌هایی فلزی، سیاه‌رنگ و براق وجود دارد تا حس پلاستیکی بودن را از این قسمت دور کند. چراغ‌های مه‌شکن کوچکی هم در سپر قرار داده شده است که هرچند خیلی پرنور و خیره‌کننده نیستند، در وضعیت نامساعد جوی، مفید خواهند بود.

در نمای جانبی تنها خطوط حجم‌دهنده، مربوط به گلگیرها هستند تا قدری به ابهت این خودروی کوچک کمک کنند. هرچند اتاق جوک چندان جادار نیست و خصوصا از نظر ارتفاع سقف، به سختی می‌توان آن‌ را در کلاس کراس‌اوور پذیرفت؛ اما فاصله‌ی کف تا زمین به خوبی در طراحی آن دیده شده است تا برای حرکت در مسیرهای ناهموار خارج‌ جاده مناسب باشد. باتوجه به شیب سقف در قسمت عقب، کوچک بودن پنجره در ردیف دوم و حتی پلاستیکی بودن دستگیره‌ی ‌در، به نظر می‌رسد اولویت طراحی نیسان، سرنشینان ردیف جلو بوده و درقسمت عقب سعی در کاهش هزینه‌ها داشته است.

در طراحی پشت، الهام‌گیری از سری 370Z بیش از دیگر قسمت‌ها دیده می‌شود و چراغ‌های زیبای LED حالت Z به خود گرفته‌اند. بالای شیشه‌‌ی عقب و متصل به سقف، بدنه ادامه یافته و حالتی شبیه به اسپویلر را تداعی می‌کند که نه‌تنها حس اسپرت را افزایش می‌دهد که مسلما برای بهبود خاصیت آیرودینامیک خودرو و ثبات آن در سرعت‌ها بالا اهمیت دارد. برای تأمین فضای کافی در صندوق عقب، نیسان به جای کشیده‌تر کردن سقف، کف را ادامه داده که منجر به حالتی حجیم در نمای پشت جوک شده است.

رینگ‌های اسپرت ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اینچ برای نیسان جوک دربازار جهانی قابل سفارش خواهد بود و رنگ‌های سفید، مشکی، قهوه‌ای، زرد متالیک، آبی جوهری (Ink Blue) و قرمز تیره رنگ‌های بدنه‌ی آن هستند.

نیسان جوک به واسطه‌ی طراحی متفاوت، واکنش‌های بسیار متفاوتی در پی دارد. برخی آن را خاص و زیبا قلمداد می‌کنند و عده‌ای دیگر مانند ریچارد هموند کارشناس مطرح خودرویی و مجری برنامه‌ی گرند‌تور، بی‌اندازه از آن نفرت دارند. اما موضوعی که بدون شک می‌توان در رابطه با طراحی جوک اذعان داشت، خاص و منحصر به فرد بودن آن است.

طراحی داخلی و فضای کابین
با گذشت ۷ سال از معرفی نیسان جوک، کابین آن همچنان مدرن به نظر می‌رسد و حس اسپرت را به سرنشین می‌دهد. عموما خودروهای نیسان در بخش طراحی داخلی بسیار خوب عمل می‌کنند و این خودرو هم مستثنا نیست. صندلی‌ها خصوصا در ردیف جلو، بسیار راحت هستند و فرمان ‌گرد و خوش‌دست، با آمپرهای مدرنی که طرح سیلندری و رنگ‌بندی اعداد مناسبی دارند، همراه شده است. رنگ اصلی داشبورد و صندلی، در تمامی مدل‌ها خاکسری تیره انتخاب شده، درحالی‌که بخش‌هایی مثل قاب خروجی هوا و زیر دسته‌دنده ( خانه‌ی گیربکس) از جنسی فلزی و به رنگ نقره‌ای، سیاه یا همرنگ بدنه هستند. رنگ نواردوزی صندلی‌ها نیز در مدل‌های سفارشی، متفاوت و قابل انتخاب است. ماده‌ی اصلی به‌کاررفته در داشبورد پلاستیک است که هرچند حس ارزان‌قیمتی به فضا می‌دهد، از نوع مرغوب در کلاس خودروهای غیر لوکس محسوب می‌شود.

فرمان جوک فقط در حد چند سانتی‌متر بالا و پایین‌ می‌رود اما باتوجه به عرض مناسب خودرو، سرنشینان جلو فضای کافی را در اختیار دارند. اما به دلیل ارتفاع کم بدنه، سرنشینان عقب با قد بلند، هرچند فضای کافی برای شانه‌های خود دارند، مسلما برای سر و گردن دچار مشکل خواهند شد و احتمالا برای ورود به ردیف دوم، کمی با مشکل مواجه می‌شوند و زانوهای آن‌ها چندان راحت نخواهد بود.

باتوجه به نوع طراحی جوک در قسمت عقب که پیش‌تر به آن پرداختیم، صندوق بار فضای مناسبی را در اختیار می‌گذارد و حتی بدون خواباندن صندلی‌های ردیف دوم نیز، حجم ۳۵۴ لیتر را فراهم می‌کند. هر دو صندلی عقب، مستقل از یکدیگر می‌توانند جمع شوند که در این‌صورت فضای بار به ۱۱۸۹ لیتر افزایش می‌یابد. قسمت کف صندوق عقب قابل برداشتن است که در این صورت، عمق آن‌ را چند سانتیمتر بیشتر خواهد کرد.

پیشرانه و قوای فنی
در بازار جهانی تنوع زیادی برای انواع پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی جوک وجود دارد و ساخت نوع برقی آن هم در برنامه‌های نیسان اهمیت دارد. در ایران نسخه‌هایی از این خودرو وارد شده است که به پیشرانه‌هایی با توان ۱۱۷ و ۱۹۰ اسب بخار مجهز شده‌اند. درحالی‌که ارزان‌ترین نمونه، با پیشرانه‌ی بنزینی ۱.۶ لیتری و ۹۶ اسب بخار و جعبه‌دنده‌ی دستی به کشورمان وارد نخواهد شد.

پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری که در مدل‌های موسوم به پلاتینیوم و اسکای‌پک عرضه‌شده در کشورمان وجود دارد، قدرت ۱۱۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۸ نیوتن‌متر را تأمین می‌کند که به ترتیب در دور موتورهای ۶ هزار و ۴ هزار دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این نسخه از کراس‌اوور جوک در مدت زمان ۱۱.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و و نهایت سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت نیسان جوک با این پیشرانه، ۶.۳ لیتر در مسافت ۱۰۰ کیلومتر اندازه‌گیری شده است که با سرعت ثابت در اتوبان تا ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته و رانندگی در شهر نیز نهایت مصرف سوخت آن‌ را تا ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد رساند.

قدرتمندترین مدل نیسان جوک که در کشورمان قابل خرید است، اسپرت نام دارد و پیشرانه توربوشارژ ۱.۶ لیتری را به همراه دارد. قدرت این مدل ۱۹۰ اسب بخار در دور موتور ۵۶۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن ۲۴۰ نیوتن‌متر است که بخش اصلی آن از دور موتور ۱۶۰۰ دور در دقیقه به بعد، تولید می‌شود. این نسخه از جوک برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۸ ثانیه زمان احتیاج دارد و نهایت سرعت آن نیز حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت با این پیشرانه ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ اما در سرعت ثابت بزرگراه ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در شهر با سرعت‌های پایین ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

درحالی‌که هر سه مدل وارد شده به کشورمان دارای جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک CVT از نوع ۷ سرعته‌ی Xtronic هستند، مدل‌های پلاتینیوم و اسپرت (غیر توربوشارژ) صرفا دیفرانسل جلو و مدل اسپرت دارای سیستم دو دیفرانسیل دائمی (AWD) است.

پیشرانه‌ی جدیدی که نیسان به تازگی برای مدل جوک در اروپا در نظر گرفته و احتمال آن می‌رود که در آینده به کشورمان نیز وارد شود، ۱.۲ لیتر توربوشارژ مجهز به اینترکولر است. این مدل ۱۱۵ اسب بخار قدرت دارد که در دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود و گشتاور ۱۹۰ نیوتن‌متر را نیز از دور موتور ۲ هزار دور در دقیقه تأمین می‌کند. رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای این مدل حدود ۱۲ ثانیه طول می‌کشد و نهایت سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت جوک با این پیشرانه ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است، درحالی‌که با سرعت ثابت در بزرگراه ۵ و در شهر ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین نیاز دارد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
سه مدل جوک واردشده به کشورمان از نسخه‌های رده‌بالا و مجهز به آپشن‌های گسترده، محسوب می‌شوند. از تجهیزاتی که در ارزان‎ترین نسخه‌ دیده شده است، می‌توان به ترمز ضد قفل ABS، تقسیم‌کننده‌ی نیروی ترمز EBD، کنترل کشش ESP، کیسه‌های اصلی در جلو و پرده‌ای در عقب، هشدار فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، ترمز کمکی (BAS)، ایموبلایزر، کنترل دینامیک و جلوگیری از واژگونی (NDCS)، چراغ روشنایی روز، تغییر ارتفاع نور چراغ جلو، آینه‌ی بغل فلزی همرنگ بدنه با راهنمای فرمان برقی با عملکرد متفاوت نسبت به سرعت، کروزکنترل و محدود‌کننده‌ی سرعت، نمایشگر ۵.۸ اینچ همراه با ناوبری ماهواره‌ای و قابلیت اتصال به تلفن‌ همراه از طریق بلوتوث، AUX و USB اشاره کرد. تمامی مدل‌های جوک در کشورمان سانروف دارند و صندلی کودک به راحتی در ردیف دوم آن‌ها نصب می‌شود.

ایمنی و تست تصادف
طبیعتا محصولی که با هدف فتح بازارهای اروپا ساخته شده باشد، تست‌های بنیاد رسمی ایمنی این قاره (Euro NCAP) را با موفقیت پشت سر گذاشته است و از این نظر قابل اعتماد خواهد بود. داشتن ۴ ایربگ‌ روبرو و جانبی سرنشینان جلو همراه با دو ایربگ‌ پرده‌ای، ایمنی نسبتا مناسبی را برای جوک فراهم می‌کند؛ هرچند که فاقد کیسه‌های هوای زانو است. استقامت بدنه نیز در مقابل تصادف از نواحی مختلف بسیار خوب ارزیابی می‌شود و آپشن‌های ایمنی، خصوصا در نسخه‌ی پلاتینیوم و اسپرت با رادار ۳۶۰ درجه و هشدار‌های برخورد از طرفین، راضی کننده است.

  

منبع

درباره ما

 گروه ماشین اسپرت  تلاش دارد از طریق این وبسایت به هموطنان عزیز کمک کند تا انتخابی آگاهانه داشته باشند. این وبسایت به هیچ گروه یا حزبی تعلق ندارد و تنها از طریق علاقه مندان به صنعت خودروی کشور اداره میشود. همچنین در تمامی زمینه ها صمیمانه پذیرای انتقادها و پیشنهادهای شما خواهیم بود تا بتوانیم خدماتی بهتر را ارائه دهیم.

تماس با ما

تمامی حقوق مادی، حقوق اخلاقی و معنوی سایت و آثار منتشر شده توسط این سایت متعلق به اسپرت خودرو می باشد.

طراحی سایت توسط ملیکا مافی

Please publish modules in offcanvas position.